فروشگاه جامع اطلاعات فنی و مهندسی و مصالح ساختمانی

۱۳ نکته کلیدی در جهت موفقیت پروژه


13 نکته کلیدی در جهت موفقیت پروژه

نویسنده: محمد واعظی نژاد

مقدمه :

پیش از این و در دو مقاله دوازده گام طلایی در ارزیابی دوره‌ای پروژه و نیز چالشهای متعارف در مدیریت پروژه و نكاتی در رفع آنها به بررسی راهكارهای ممكن در برآوردن اهداف پروژه در چهارچوب مثلث پروژه (كیفیت ، هزینه و زمان) پرداخته‌ام ؛ اینك ، از زاویه‌ای متفاوت به ذكر اصولی دیگر از مدیریت پروژه می‌پردازم و بر این باورم كه پایبندی بدانها شرط لازم و البته ناكافی در موفقیت پروژه به شمار می‌آید . بی‌تردید ، قوانین ناگفته و نانوشته بی‌شماری در كامیابی پروژه‌ها موثرند كه تصور امكان گردآوری آنها در یك مقاله - كه حجم محدود و ظرفیت مشخصی دارد - ساده‌انگارانه بوده و این آرمان ، تنها با اجماع اندیشه‌های صاحبنظران مجرب و متخصص در قالب كتابی پرمایه و پرملاط امكان‌پذیر خواهد بود ؛ لیكن ، آنچه در این مجال بیان خواهم نمود اهم نكاتیست كه كاربردی‌ بودن آنها ، به كرات ، در عمل به اثبات رسیده است و بر مدیران و كارشناسان پروژه‌ها بایسته است تا در جهت نیل به موفقیت در پروژه‌های خود ، از نكات ذیل غافل نمانند :

1- در هر شرایطی ، تمركز خویش را بر سه ركن موفقیت پروژه ( كیفیت ، هزینه و زمان) از دست ندهید !
پیروزی در پروژه بستگی ‌به برقراری تعادل مناسبی بین سه ‌عامل مهم زمان انجام ‌كار ، منابع مورد استفاده و نتایج‌ كار در راستای ارائه‌ سطح‌ مناسبی از خدمات به ‌مشتری دارد . پروژه در خدمت رضایتمندی مشتری است ، بنابراین سه ‌عامل مهم موردنظر او باید در نظر گرفته‌شده و تعادل مناسبی بین آنها برقرار شود . او علاقه‌ دارد پروژه‌اش در موعد مقرر به‌ پایان ‌رسد ،‌ نتایج مشخصات درخواستی را رعایت‌ كنند و دقیقا آنچه باشد كه او می‌خواسته و در آخر اینكه پروژه قیمت ‌تمام‌شده‌ مناسبی داشته‌ باشد ، آنچه كه قبلا بر آن توافق‌ شده و بودجه‌ معینی برایش تخصیص ‌داده ‌شده ‌است . سه ‌مورد فوق بیانگر سه‌ عامل اساسی زمان ، كیفیت و هزینه هستند كه بین آنها تعادلی برقرار است و بیش از هر عضوی ، این وظیفه مدیر پروژه است كه تعادل مابین این اهداف و نیز ، تمركز تیم اجرایی را بر این اهداف مهم حفظ نماید .

2- از خاطر نبرید كه برنامه‌ریزی همه چیز یك پروژه است و در عین حال ، لازم‌التغییر .

شاید این عنوان در برجسته نمودن اهمیت برنامه‌ریزی پروژه ، كمی اغراق‌آمیز به نظر آید ؛ لیكن باید دانست كه اغلب متون ، مقالات و كتب منتشره در حوزه مدیریت پروژه بر این حقیقت متفق‌القول بوده‌اند كه برنامه‌ریزی مهمترین فعالیتی است كه بر دوش مدیریت پروژه نهاده شده و بی‌تردید ، برخورداری از یك برنامه روشن با جزئیات مشخص كه در آن به اصول و قواعد برنامه‌ریزی پروژه توجه كافی مبذول گردیده باشد و در عین حال تمامی اركان پروژه را تحت پوشش خود قرار دهد ، ركن اساسی در موفقیت آتی پروژه است .
از سوی دگر ، در عمل و به هنگام پیاده‌سازی مراحل برنامه‌ریزی شده ، همواره رخدادهایی حادث می‌شوند كه ضرورت ایجاد تغییرات در برنامه پروژه را موجب می‌گردند ؛ در اینگونه موارد مدیریت پروژه باید تغییرات لازم را در برنامه ایجاد نماید تا قدرت و كارایی آن در جهت نیل به اهداف پروژه حفظ گردد ؛ از اینروست كه برنامه‌ریزی و برنامه‌ریزی مجدد جزئی چشمگیر از زندگی انسانیست كه در مقام مدیریت پروژه قرار گرفته است .

3- احساسات و نیازهای اعضای تیم پروژه‌تان را درك كنید و با آنها در اینگونه موارد ، ارتباط ایجاد كنید .
پروژه مجموعه‌ای از فعالیتهاییست كه باید با وجود محدودیتهای زمان ، هزینه و منابع به انجام رسند ؛ لذا روند تكاملی آن نباید منقطع گردد . اما در سوی دیگر ، هر یك از اعضای تیم پروژه در زندگی خصوصی خود دغدغه‌ها و دل‌مشغولیهایی دارند كه ممكن است بر تمركز كاری و شغلی آنها تاثیر منفی نهد . از این رو ، یك مدیر پروژه هوشیار در تعامل همیشگی با زیردستانش به سر می‌برد و می‌كوشد با مدیریت بر قلبها ، تمركز تیم پروژه را بر ضرب‌الاجلها و محدودیتهای پروژه حفظ نماید .

4- به یاد داشته باشید كه پروژه‌های موفق همواره چرخه حیات مناسبی داشته‌اند .
چرخه حیات پروژه نمایانگر مراحل اصلی و قدم‌های عمده در اجرای پروژه از شروع تا خاتمه آن می‌باشد و به دو بخش عمده ذیل تفكیك می‌شود :

1- مشخصات فعالیت‌هایی كه در هر مرحله از چرخه حیات پروژه و برای تكمیل آن می‌بایستی انجام شوند .

2- مشخصات نیروهایی كه برای تحقق اهداف هر مرحله ، درگیر انجام فعالیت‌های آن مرحله می‌گردند .

نیك می‌دانیم كه مدلهای كاری ، نظیر مدل استاندارد ISD بهترین تضمین هستند در جهت اطمینان از آنكه استانداردهای حرفه‌ای در برنامه پروژه گنجانده شده‌اند و مجموعه‌ای از بهترین فعالیتها آن را شكل می‌دهند ؛ بكارگیری اینگونه مدلها نه تنها به حفظ كیفیت می‌انجامد بلكه دوباره‌كاریها را نیز كاهش می‌دهد . بنابراین در آن زمانی كه به نظر می‌رسد محدودیتهای زمانی و بودجه‌ای ما را به استفاده از میانبرها تشویق می‌كنند این وظیفه مدیر پروژه است كه بهترین چرخه حیات را برای پروژه تشخیص داده و از پیاده‌سازی آن پشتیبانی نماید .

5- تمامی فعالیتهای پروژه و اقلام قابل تحویل پروژه را همراه با جزئیاتی دقیق و روشن به تصویر بكشید .

مدیر پروژه و تیمش باید بتوانند تصویری ملموس از محصول نهایی پروژه را در ذهن تمامی نیروهای پروژه ترسیم نمایند تا تلاشها در مسیری واحد و صحیح جهت گیرند . همواره از توضیحات مبهم خودداری كنید و نكات لازم را كلمه به كلمه برای سایرین بازگو كنید و حتی به صورت عكس یا تصویر درآورید و آنگاه ببینید كه چگونه همگی با شما همراهی خواهند نمود .

6- از یاد نبرید كه اقلام قابل تحویل پروژه باید گام به گام ، قدم به قدم و با تقریب‌زنیهای متوالی حاصل آیند .

هیچگاه در فراهم آوردن محصول نهایی پروژه شتاب ناآگاهانه به خرج ندهید ؛ دوباره‌كاری ، همواره هزینه و ریسك بالایی با خود به همراه خواهد داشت و ایستادن دوباره پروژه بر دو پای خود و آغاز نمودن مجدد از ابتدا ، همیشه امكان‌پذیر نخواهد بود ؛ بنابراین ، مداوما بر آنچه پیش از این به انجام رسیده است نگاهی بیفكنید و ارزیابیهای كنترلی را اعمال نمایید . از این طریق ، می‌توان اطمینان حاصل نمود كه محصول نهایی پروژه ، موفقیت‌آمیز ، به بار خواهد نشست .

7- قطعیت اتمام پروژه نیازمند تصویب و تایید حامیان پروژه است .
به خاطر بسپارید كه تاییدیه نهایی موفقیت پروژه و حصول اهداف تعیین‌شده در مورد محصول نهایی و اقلام قابل‌تحویل ، بر عهده سرمایه‌گذاران یا حامیان پروژه است . بنابراین یك استراتژی ساده اما كاملا كارا در پیش گیرید : پس از تكمیل هر مرحله از پروژه ، فرد یا افرادی كه توانمندی رد خروجی پروژه و تقاضای انجام دوباره كار دارند را برای تست نمودن و تایید صحت انجام كار فرا خوانید .

8- به خاطر بسپارید كه موفقیت هر پروژه به تجزیه‌وتحلیل كامل چرایی نیاز به انجام پروژه بستگی مستقیم دارد .

گاهی پروژه‌ای به شما واگذار می‌گردد كه لزوم اجرای آن و میزان نیاز به محصول نهایی و اقلام قابل تحویل پروژه ،‌ مستند و مشخص نیست . تحقیقات نشان داده‌اند كه هر اندازه اهمیت احتیاج به نتیجه پایانی پروژه ، واضحتر و اثبات‌شده تر باشد ، احتمال موفقیت پروژه نیز افزایش می‌یابد . لذا پیش از آنكه برای اجرای پروژه – كه به منزله صرف منابع سازمانیست – قبول مسوولیت كنید اطمینان یابید كه ماحصل نهایی آن یك نیاز حتمی و لازم‌الحصول است .

9- در جهت انجام صحیح كارها ، با زمان مبارزه كنید !

در گفتگو با مدیران پروژه‌ها ، غالبا این شكایت را از آنان می‌شنویم كه : « همیشه برای ختم پروژه زمان داشته‌ایم ، اما ای كاش اولویت اول ، انجام صحیح كارها در یك زمان معین شده باشد نه پایان دادن به پروژه به هر قیمتی » . به خاطر داشته باشید كه پروژه‌ها باید از فرصت زمانی مناسبی برخوردار باشند تا بتوان فعالیتها را در همان نخستین بار به درستی به انجام رساند . لذا در راه كسب فرصت برای اجرای صحیح كلیه فعالیتها ، این وظیفه شماست كه به حامیان پروژه و یا مدیران مافوقتان توضیح دهید كه چرا و چگونه زمان می‌تواند بر كیفیت پروژه تاثیر بگذارد .

10 – به ازای مسوولیتی كه دارید ، اختیار و قدرت اجرایی طلب كنید !

یك مدیر پروژه برای توفیق در وظایفش ، باید آن از حداقلی از قدرت اجرایی و اختیار كاری بهره‌مند باشد كه با مسوولیتش در تعادلی منطقی قرار گیرد ؛ برخورداری از این اختیار در زمینه‌هایی چون چگونگی تامین و صرف منابع ، همكاری و تعامل با سیستم مدیریتی سازمان و اخذ تصمیمات حساس و سرنوشت‌ساز در موفقیت پروژه ،‌ اهمیت افزونتری دارد .

11- از حامیان پروژه و صاحبان سرمایه بخواهید مشاركتی فعال در روند پروژه داشته باشند و همانند مشتریانی منفعل ، رفتار ننمایند .

اغلبا ، حامیان پروژه و صاحبان سرمایه ، حق تایید نمودن تمام یا بخشی از محصول نهایی پروژه را برای خویش طلب می‌كنند و این البته حق قانونی آنان است ؛ مزیت این واگذاری اختیار بدانها در اینست كه احساس مسوولیتی ایجاد می‌نماید تا در مراحلی نظیر گامهای ابتدایی پروژه و تعریف خروجی آن ، گامهای میانی پروژه و مروری بر آنچه تاكنون به انجام رسیده است و نیز در طول پروژه در جهت برقراری ارتباط مابین مدیر پروژه و اعضای SME و حتی برگزاری نشستهایی برای عموم سهامداران ، تیم پروژه را یاری بخشند .

12- بهترین تیم ممكن را گزینش كنید و تمامی موانعی كه بر سر راه عملكرد اثربخش و كارای آنان قرار می گیرند را به كناری بزنید .

گروهی از افراد ماهر ، شایسته و خوب سازماندهی‌شده ، لازمه‌ موفقیت پروژه است . تشكیل تیم‌ خوب پروژه با انتخاب افرادی توسط مدیر پروژه آغاز می‌شود ؛ در انتخاب افراد ، به ‌خصوص در مورد پروژه‌های بدیع باید به هوش و قدرت و سرعت یادگیری آنان بیش ‌از تجربه بها داد . افراد باید توان كار كردن در تیم را داشته ‌باشند و به جایگاهی مناسب در تیم دست ‌یابند ؛ آنان باید حین ‌كار تنها متوجه كار باشند و نه درگیریهای شخصی . گاهی لازم ‌است افراد برای انجام درست كارشان آموزش‌ ببینند . افراد باید بتوانند درطول مدت‌ زمان اجرای ‌پروژه ‌با علاقه كار را دنبال ‌كنند ؛ از این‌روست كه مدیر پروژه باید راهكارهای لازم برای افزایش انگیزه‌ اعضای تیم پروژه‌اش را بداند .

همیشه انتخاب ماهترین و باكیفیت‌ترینها می‌تواند بخشی از محدودیتهای پروژه را جبران نماید و این از ارزش یك تیم كارآمد حكایت می‌كند . برای تیم خود همانند وكیل‌مدافعی باشید كه آنان را از عوامل بازدارنده داخلی و خارجی مصون نگاه می‌دارد و زمینه و ابزار لازم برای بروز توانمندیها و استعدادهایشان فراهم می‌سازد .

13- از مدیریت رده بالای سازمان پروژه بخواهید تا اولویتها را تعیین نمایند .

امروزه در بسیاری از سازمانها ، بهره‌گیری همزمان از نیروها در دو یا چندین پروژه به صورت امری كاملا متداول درآمده است ؛ در اینگونه موارد ، غالبا زمانی فرا می‌رسد كه در انتهای چرخه حیات ، پروژه‌ها با كمبود منابع مواجه می‌گردند . در واكنش به آن ، برخی سازمانها نهادی متشكل از مدیران رده‌بالای واحدهای مختلف خود تشكیل داده‌اند تا در این جمع ، پیرامون مسائل مهمی نظیر ماموریتهای كلی سازمان و استراتژی آن ،‌ معیارهای انتخاب پروژه‌ها ، میزان ساعات كاری منابع و تعیین پروژه‌هایی كه اجرای آنها اهمیت و تقدم بیشتری برخوردار است تصمیم گیری شود . بدین ترتیب ، مدیریت رده بالای سازمان رهبری لازم برای جلوگیری از همزمانی ناكارای پروژه‌ها را اعمال می‌نماید و این یاریگریست برای مدیریت پروژه كه بتواند با فراغ بال و آسودگی خیال ، به راهكارهای موفقیت در اركان گوناگون پروژه تحت سرپرستی خود بیندیشد .

نتیجه‌گیری :

در این مقاله به تبیین سیزده نكته در راستای مدیریت پروژه موفق و موثر پرداخته و رعایت اصول ذیل را شرطی لازم و البته ناكافی برای پیروزی پروژه‌ها برشمردیم كه به اختصار عبارتند از :

1) در هر شرایطی ، تمركز خویش را بر سه ركن موفقیت پروژه ( كیفیت ، هزینه و زمان) از دست ندهید !

2) از خاطر نبرید كه برنامه‌ریزی همه چیز یك پروژه است و در عین حال ، لازم‌التغییر .

3) احساسات و نیازهای اعضای تیم پروژه‌تان را درك كنید و با آنها در اینگونه موارد ، ارتباط ایجاد كنید .

4) به یاد داشته باشید كه پروژه‌های موفق همواره چرخه حیات مناسبی داشته‌اند .

5) تمامی فعالیتهای پروژه و اقلام قابل تحویل پروژه را همراه با جزئیاتی دقیق و روشن به تصویر بكشید .

6) از یاد نبرید كه اقلام قابل تحویل پروژه باید گام به گام ، قدم به قدم و با تقریب‌زنیهای متوالی حاصل آیند .

7) قطعیت اتمام پروژه نیازمند تصویب و تایید حامیان پروژه است .

8) به خاطر بسپارید كه موفقیت هر پروژه به تجزیه‌وتحلیل كامل چرایی نیاز به انجام پروژه بستگی مستقیم دارد .

9) در جهت انجام صحیح كارها ، با زمان مبارزه كنید !

10) به ازای مسوولیتی كه دارید ، اختیار و قدرت اجرایی طلب كنید !

11) از حامیان پروژه و صاحبان سرمایه بخواهید مشاركتی فعال در روند پروژه داشته باشند و همانند مشتریانی منفعل رفتار ننمایند .

12) بهترین تیم ممكن را گزینش كنید و تمامی موانعی كه بر سر راه عملكرد اثربخش و كارای آنان قرار می گیرند را به كناری بزنید .

13) از مدیریت رده بالای سازمان پروژه بخواهید تا اولویتها را تعیین نمایند .

  انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 1846
دانلود خلاصه کتاب روانشناسی رشد لورا برک 1و2 pdf+ppt

دانلود خلاصه کتاب روانشناسی رشد لورا برک 1و2 pdf+ppt

دانلود خلاصه کتاب روانشناسی رشد لورا برک 1و2 pdf+ppt این بسته شامل: 1- خلاصه کامل کتاب 84 صفحه به صورت pdf 2- هدیه ویژه: فصل اول و دوم و سوم به صورت پاورپاینت فصل اول: روانشناسی رشد کوذک 55 صفحهفصل دوم: مبانی ریستی و محیطی 66 صفحهفص سوم: رشد پیش از تولد،تولد،و نوزاد، ... ...

آموزش زبان انگلیسی ( لایتنر زبانک )

آموزش زبان انگلیسی ( لایتنر زبانک )

** برنامه برگزیده کافه بازار **     ... ...

کسب در آمد از اینترنت روزانه 2 میلیون

به زبان خیلی ساده،مشاغل اینترنتی، کارهایی هستند که به زمان و مکان خاصی وابسته نیستند و در بستر اینترنت و اغلب به‌صورت آنلاین انجام می‌شوند. در این دسته از مشاغل، بدون اینکه مجبور باشید از خانه خارج شوید، یا موظف باشید در تایم و محل معینی کار کنید، می‌توانید از طریق ...

دانلود فایل فلش فارسی  NOKIA 1800  RM-653 ورژن  06.51

دانلود فایل فلش فارسی NOKIA 1800 RM-653 ورژن 06.51

دانلود فایل فلش فارسی NOKIA 1800 RM-653 ورژن 06.51 ... ...

تمپلیت رژ لب

تمپلیت رژ لب

سلام دوستان عزیز تمپلیتی برای شما آماده کرده ایم مربوط به  رژ لب این تمپلیت قابلیت تغییر را دارا می باشد شما می توانید با استفاده از فتوشاپ فایل این تمپلیت را باز کرده و اقدام به تغییر کنید با تشکر ..... ... ...

دریافت فایل : تمپلیت رژ لب
دانلود فایل فلش فارسی  NOKIA 700  RM-670 ورژن  113.010

دانلود فایل فلش فارسی NOKIA 700 RM-670 ورژن 113.010

دانلود فایل فلش فارسی NOKIA 700 RM-670 ورژن 113.010 ... ...

بسته 30 کتاب صوتی از پرفروش ترین کتاب های حوزه موفقیت و روانشناسی

بسته 30 کتاب صوتی از پرفروش ترین کتاب های حوزه موفقیت و روانشناسی

مجموعه ای بی نظیر از 30 کتاب صوتی در حوزه موفقیت ، قانون جذب و کسب و کار با تخفیف ویژه 70 درصدی    چرا کتاب صوتی بشنویم؟ هر زمان یا مکان می توانید به جای تمرکز کامل برای مطالعه کتاب های نوشتاری، به کتاب های صوتی گوش دهید و همزمان با انجام کارهایتان دانش و اطلاعات خود را ... ...

دانلود فایل فلش فارسی NOKIA N78  RM-235 ورژن 11.043

دانلود فایل فلش فارسی NOKIA N78 RM-235 ورژن 11.043

دانلود فایل فلش فارسی NOKIA N78 RM-235 ورژن 11.043 ... ...

دانلود فایل فلش فارسی Nokia 6303c  Rm-443 ورژن 10.12

دانلود فایل فلش فارسی Nokia 6303c Rm-443 ورژن 10.12

دانلود فایل فلش فارسی Nokia 6303c Rm-443 ورژن 10.12 ... ...

دانلود کتاب صوتی سبز : هنر متقاعد کردن دیگران و رسیدن به خواسته‌ها اثر جفری گیتومر

دانلود کتاب صوتی سبز : هنر متقاعد کردن دیگران و رسیدن به خواسته‌ها اثر جفری گیتومر

کتاب صوتی کتاب سبز: هنر متقاعد کردن دیگران و رسیدن به خواسته‌ها اثر جفری گیتومر، راه‌های بهتر ارتباط برقرار کردن با دیگران، فن بیان، اصول سخنرانی و هنر گویندگی را به شما یاد می‌دهد. هر فردی با شنیدن کتاب صوتی کتاب سبز (green book of getting your way)، قدرت نهفته در هنر ... ...

کتاب صوتی سکس تا فرا آگاهی

کتاب صوتی سکس تا فرا آگاهی

هرچه "من" فردی قوی تر باشد، ظرفیتش برای یکی شدن با دیگری کمتر است. آن"من" دیواری در این بین است، خودش را اظهار می کند. اظهار او چنین است: تو، تو هستی و من، من هستم. فاصله ای بین تو و من هست. آن وقت مهم نیستکه من چقدر تو را دوست داشته باشم، شاید تو را در آغوش هم بگیرم، با ... ...

حل المسائل کتاب ترمودینامیک استفان ترنز و لارا پائولی Stephen Turns

حل المسائل کتاب ترمودینامیک استفان ترنز و لارا پائولی Stephen Turns

حل المسائل کتاب ترمودینامیک مفاهیم و کاربردها استفان ترنز و لارا پائولی Stephen Turns     تعداد صفحات: 1655 زبان: لاتین فرمت: PDF ویرایش: دوم عنوان: Thermodynamics نویسندگان: استفان ترنز و لارا پائولی Stephen Turns, Laura Pauley   توضیحات: این محصول، منابع کامل ... ...

کتاب صوتی بازیگران عصر پهلوی

کتاب صوتی بازیگران عصر پهلوی

فرمت کتاب : فایل صوتی  نام کتاب صوتی بازیگران عصر پهلوی از #فروغی تا #فردوست ( در دو جلد )   تعداد فایل : 87 عدد فایل صوتی به مدت 42.35 ساعت راوی : محمد جواد ارژنگیان دسته‌بندی : #ایران ، #تاریخ_ایران_معاصر ، #پهلوی ، #سرگذشتنامه , #سیاستمداران_ایرانی   کتابی که ... ...

سورس برنامه ممبرگیر و بازدیدگیر تلگرام

سورس برنامه ممبرگیر و بازدیدگیر تلگرام   اگر واقعا دربرنامه نویسی دنبال درآمد هستید هم اکنون شانس به سراغتان آمده است. این روزها همه دررابطه با تلگرام غیر رسمی و عضوگیر تلگرام صحبت میکنن و ازش کسب درآمد بالایی دارند شما هم از این درآمد غافل نباشید. موارد داخل پکیج ...

اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.

ایجاد وب سایت یا
فروشگاه حرفه ای رایگان

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما